O nás - Lesní klub Andělská, z.s.
Jsme skupina rodičů, jejíž cílem je vytvářet pro své děti hezký prostor pro výuku formou sebeřízeného vzdělávání. Prostor, ve kterém se děti mohou vzájemně setkávat, navazovat vztahy, vzájemně se inspirovat. Prostor, ve kterém děti najdou dostatek podnětů, empatické průvodce, zázemí pro další výpravy. Fungujeme na neziskovém principu aktivit zapsaného spolku.
Sebeřízené vzdělávání je přístup, který staví do středu vzdělávacího procesu samotné dítě. Tento způsob vzdělávání vychází z přesvědčení, že děti jsou přirozeně zvídavé, motivované objevovat svět kolem sebe a schopné řídit své vlastní učení. Role dospělých v tomto procesu není kontrolovat, ale podporovat, inspirovat a vytvářet bezpečné prostředí pro rozvoj.
Základní principy sebeřízeného vzdělávání
Svoboda volby: Děti si vybírají, co, kdy a jak se chtějí učit. Mohou následovat své zájmy a objevovat svět tempem, které jim vyhovuje.
Odpovědnost za vlastní učení: Děti se učí nést odpovědnost za svá rozhodnutí a pochopit, jak ovlivňují jejich život a učení. Tento přístup rozvíjí jejich nezávislost a schopnost sebereflexe.
Individuální přístup: Každé dítě je jedinečné, a proto má svůj specifický styl učení. Sebeřízené vzdělávání respektuje tyto rozdíly a podporuje rozvoj potenciálu každého jedince.
Učení skrze praxi: Děti se učí přirozeně tím, že jsou ponořeny do aktivit, které je zajímají, a řeší reálné problémy.
Podpora komunity: Sebeřízené vzdělávání často probíhá ve skupinách, kde si děti navzájem pomáhají, inspirují se a spolupracují. Tento komunitní aspekt posiluje jejich sociální dovednosti.
Výhody sebeřízeného vzdělávání
- Rozvoj autonomie: Děti si uvědomují, že jsou strůjci svého vlastního života.
- Posílení motivace: Učení se stává přirozenou a radostnou součástí jejich každodenního života.
- Přirozené zapojení: Místo nuceného memorování děti aktivně hledají informace a aplikují je v praxi.
- Flexibilita: Sebeřízené vzdělávání se přizpůsobuje potřebám dětí, nikoli naopak.
Role dospělých v sebeřízeném vzdělávání
Dospělí v tomto přístupu plní roli průvodců a mentorů. Nevnucují dětem, co by měly vědět, ale pomáhají jim objevovat možnosti, poskytují zdroje a podporují jejich vnitřní motivaci. Empatie, důvěra a respekt jsou klíčovými prvky této spolupráce.
Sebeřízené vzdělávání představuje cestu, jak vrátit radost a smysl do procesu učení. Pomáhá dětem rozvíjet se jako sebevědomé, zodpovědné a kreativní bytosti, připravené čelit výzvám moderního světa. Tento přístup nabízí možnost nejen získávat znalosti, ale také růst jako člověk.